IBXL

dIn BruXelLes

Suntem ce consumam

Cred ca inca nu am depasit momentul istoric in care televizorul este centrul de interes al unei familii/case. Personal sunt mai degraba adeptul motto-ului ca “prea mult televizor prosteste” si sunt in acelasi timp pasionat de multi-culturalitate. Cum se leaga astea doua?
Pe Arte TV (canalul franco-german pe care il urmarim cam 80% cand e televizorul aprins), exista o emisiune care se numeste “Toutes les télés du monde” (sau toate canalele tv din lume), produs de Zapping International. In fiecare emisiune se alege o tara si timp de jumate de ora, se face o prezentare a ceea ce prezinta interes la televizor pentru populatia acelei tari. Poate ca ai putea invata ceva despre o tara uitandu-te la un Lonely Planet ori ceva turistic despre locul respectiv. Insa nu-i asa ca cel mai bine ii cunosti pe oameni in pijama in bucataria lor? Cred ca asta e ce imi place la emisiunea asta: descoperi interesul oamenilor simpli (marea masa care dicteaza audienta) dintr-o tara.

Am vazut trei astfel de emisiuni: despre Uruguay, Slovacia si China.

Uruguay
O tara mica, inconjurata de doi vecini puternici (Argentina si Brazilia), cu 3 milioane de oameni. Fotbalul e o religie, la fel si emisiunile de analize politice (vreo asemanare cu vreo tara cunoscuta?). Canalele principale de TV apartin unor familii instarite si exista emisiuni care inca mai ruleaza dupa 30 de ani de productie (remarcabil, zic!). Productiile de tip fictiune (filme) uruguaiene sunt destul de putine pentru ca numarul mic de uruguaieni nu reprezinta un interes pentru un investitori…

Slovacia
Am descoperit despre slovaci ca au o emisiune foarte originala in care prezenatoarea reuneste familii dezbinate (am vazut pe canapeaua emisiunii 4 frati separati printr-un zid de un al cincilea frate plecat in Canada). Reintalnirea a fost emotionanta. Si toata tara se uita! Da, un soi de Surprize, surprize, doar ca la noi, induiosatoarea emisiune de mare succes s-a trecut de vo 4 ani buni, nu? Apoi a fost amuzant sa vad o emisiune tip ‘Mondenii’ in care se luau peste picior noii imbogatiti (pitipoance de mall – da, si la ei exista fenomenu, si golanasi cu jeepuri…)

China
Azi dimineata emisiunea a fost despre China. Una din cele mai succes emisiuni la ei este una de tip match-making, in care un tip alege intre niste gagici (si invers) punandu-le intrebari si supunandu-le la probe. Insa in final, fata zice daca ramane sau nu cu baiatul. Printre intrebarile puse concurentelor: “Cat castigi si ce faci cu banii?” si citez raspunsul “180 de euro, din care 120 ii trimit la parinti, iar cu 60 ma descurc toata luna.” Si fata nu parea trista. Apoi am aflat ca tinerii asculta cu religiozitate de parinti in decizia de a se casatori, care este una mai mult financiara. Se pare ca in China nu exista pensie si de multe ori tinerii ii intretin pe parinti. Asa ca persoana cu care te casatoresti ar fi bine sa nu dauneze bugetului initial al familiei.
Apoi mai au ei o emisiune-serial cu colocatari. In China e problema mare cu locuintele si tinerii sunt adesea obligati sa locuiasca in colocatiune intr-o garsoniera. In episodul aratat, tipul tragea de prietena pentru o partida de sex, cu argumentul urmator ‘hai ca (sa zicem) Mimi doarme, nu ne aude’, la care Mimi: “Nu dorm, dar daca vreti, pot sa imi pun mainile la urechi…” :))

Suntem la ce ne uitam, suntem ce mancam, suntem ce citim. Si ar fi bine sa ne inconjuram de lucruri de calitate! (Morala saptamanii)

PS: Pe YouTube am gasit editia consacrata Romaniei, cautand ‘Zapping Romania’, insa e in germana si pe mine nu ma ajuta.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Suntem ce consumam

  1. Brutus on said:

    Mi se pare foarte tare emisiunea! 🙂 Sunt si eu curioasa de editia cu Romania. Da linkul ca eu nu il gasesc 🙂

    Eu personal simt un trend anti-televizor, cel putin intre cunoscutii mei, nu pot sa generalizez la nivel de tara sau de Europa 😛 dar mi se pare ca lumea profita si de alte canale transmitatoare de info si entertainment. La noi in casa televizorul e decor si uneori ma enerveaza ca trebe sa il sterg mereu de praf 😀 La fel ca si voi, ii dam drumul pentru cateva documentare si Vali mai urmareste uneori un serial sambata dimineata.

    De chinezi mi-e mila… tare 🙂

    • Cristi on said:

      Sa nu iti fie mila de chinezi, ei priveau cu foarte mult umor situatia si nu aveau deloc aerul de om ingreunat de realitatea lucrurilor… 🙂

Leave a Reply

