IBXL

dIn BruXelLes

Vacanta in Bucovina

E incredibil cum trenurile intarzie cu orele cand esti in tren (o ora intarziere ieri intre BV si Bucuresti) si cat de punctuale sunt la plecare, cand tu fugi spre peron la exact ora plecarii.
Pierzand trenul de dimineata, am castigat astfel un ragaz de 3-4 ore pentru a ma linisti cu un suc si o priza pt laptop (ca net reusesc sa am doar pe telefon) pana la urmatorul tren spre Braila si m-am pus sa scriu.
(Update: am prins trenul de dupa amiaza; pentru ca Murphy nu doarme niciodata, trenul a plecat cu o intarziere de 20 de minute si pe drum am mai “castigat” pana la o ora de intarziere.)

Sucevita

Sunt la jumatatea sederii in Romania si pot sa ma declar deja multumit de timpul petrecut. Pentru o saptamana am vizitat Bucovina, prima data pentru mine, care nu trecusem Orientalii in Moldova decat pana la linia Buzau – Braila… Am descoperit sosele grozav de valabile, locuri frumoase, mancare excelenta si servicii de nota zece plus. Locatia: Cacica, langa Gura Humorului.

Scopul vizitei a fost bineinteles turul manastirilor din nordul Moldovei. Am plecat de sus-sus, de la Putna, la o aruncatura de sageata de granita cu Ucraina, langa satul Sofiei Vicoveanca. A doua zi (cu mine la volan, lucru de semnalat) am inceput cu Sucevita (prima manastire pictata pe exterior pe care am vazut-o) si am continuat cu Moldovita (preferata mea, prin asezarea salbatica, intima si cu atatea flori imprejur – de unde probabil vorba cu Gura de Rai), apoi Manastirea Humor (unde am stat la slujba nasterii Sf. Marii) si Voronet (frumoasa, dar care dezamagitor, se pare ca a ramas mai mult muzeu decat sa fie o manastire inca vie).

A urmat turul manastirilor din jurul orasului Tg. Neamt, precedat de vizita casei lui Ion Creanga de la Humulesti. E impresionant sa citesti biografia unei mari personalitati aflandu-te in casa lui. E prima oara cand i-am citit evolutia vietii de la cap la coada si am o sete de a il redescoperi acum, cu mintea de om mare (cred).

Manastirea Agapia ne-a impresionat (vorbesc si pentru Iulia pentru ca stiu ca impartaseste gandul) prin pictura interioara, executata de Nicolae Grigorescu. Inca o descoperire pentru mine – care il stiam doar din doua tablouri (eterne in hotelurile sindicaliste de la mare) care nu m-ar fi pus sa platesc vreo intrare la vreo expozitie. Pictura am asemuit-o cu cea din marile muzee frantuzesti si probabil (pentru ca nu am fost) cu cea de la vatican. Ce am vazut nu au fost icoane, ci portrete impresionante ale figurilor religioase schitate minimalist in icoanele normale. Mi-a placut enorm de mult pictura lui Grigorescu de la Agapia.

Am vizitat si manastirile Varatic, Neamtului (imensa, ca o cetate), ghidati de un preot foarte simpatic, deschis la minte si la vorba, apoi Secu si Sihastria (de unde am plecat, sa imi fie pardon, un pic dezgustat de vehementa cu care te intampina cuvintele de ocara ale parintelui Cleopa despre stilul actual al trairii vietii tinerilor… nu comentez mai mult, dar eu as scoate de la intrare placuta cu semi-blesteme).

Ca si la un muzeu, o vizita fara un ghid intr-un loc atat de plin de istorie, cred ca este ca diferenta intre o insiruire de propozitii simple si o fraza bogata. Prin bunavointa paznicului de la Putna, am apucat sa legam ceea ce vedeam (ziduri, locuri goale) de oameni si intamplari. Am vazut de unde a tras Stefan cu arcul si care era turnul in care a trait pentru o vreme Eminescu. Am vazut de asemenea si turnul tezaurului, ferecat cu o piatra mare, care, citez “acum e doar turnul…” ca tezaurul a ajuns cine stie unde, “pe la rusi”. Apoi la Neamt, am vizitat muzeul manastirii impreuna cu un calugar batran si simpatic.

Ne-a udat bine toata vizita noastra (o lasasem pe septembrie sa nu avem canicula si am dat de ploi neintrerupte). Insa cum locurile ni s-au parut frumoase chiar si pe ploaie, cred ca asta inseamna ceva.

Ne-am intors de la manastiri prin tinutul secuiesc, prin Sovata, unde ne-am dezmortit vreo ora buna. O surpriza extrem de placuta, o statiune vie si frumos renovata, intr-un loc cu lacuri termale si … (nici nu prea stiu bine ce e de facut pe acolo, insa influentele unguresti si apropierea locurilor de drumetie ne-au facut sa o consideram macar pentru un weekend lung la anul…)

Imediat ma apuc de triat poze si de pus cateva la colectie. Desi nu-s multe, nu aveam cum sa plec cu putine poze din Bucovina.

Single Post Navigation

6 thoughts on “Vacanta in Bucovina

  1. simona on said:

    Mă bucur ca ţi-a plăcut Bucovina şi sunt de acord cu tine Moldoviţa e superba, deşi la mine se bate cu Suceviţa.
    Putna se impune prin simplu fapt ca e albă, dar mă dezamageşte prin călugării certaţi cu apa si săpunul :D.

    Ia zi ce ai mâncat bun? Sper că ai încercat o ciorbă rădăuţeană şi o tochitură bucovineană.

    Intr-o săptămână plec şi eu în Bucovină … abia aştept!!!

    • simona on said:

      Picturile de la Agapia sunt opere de artă, plus că mi-am dat seama că cele mai multe icoane sunt reproduceri ale acelor picturi. Divinitatea este mult mai umană in picturile lui.

    • Cristi on said:

      Vreau sa iti zic ca in fiecare zi a fost alta ciorba. Prima am incercat-o pe aia radauteana (am tinut minte ca o laudai) si intr-adevar e delicioasa. Tochitura m-a dezamagit. Adica era niste carne fripta si carnat langa o mamaliga, fara sos… Asa trebuia sa fie?

      • simona on said:

        Da, nu e cu sos, dar ar mai fi trebuit un ou făcut ochi și niște brânza frământată sărata lângă.

  2. Brutus on said:

    Frumoase locuri si ma bucur ca ati ajuns pe acolo. Mie cel mai mult mi-a placut Moldovita cred (sper sa nu o confund cu Sucevita). Oricum toate au ceva deosebit si frumos.

    Tochitura moldoveneasca mancata in Moldova e cea mai buna tochitura! Eu nu stiu de unde ai chestia cu sosurile. Uneori (de cele mai multe ori) mancarea buna e mancarea fara sosuri si artificii :))

    Eu m-am oprit la faza cu Sovata “la anul” intr-un weekend lung… Romania din nou, la anul?

    Astept poze, toate, netriate 🙂 si mai multe povesti despre intreaga vacanta 😀

  3. Cristi on said:

    Uite acum se downloadeaza niste poze: http://picasaweb.google.com/crihaihui

    Cat despre Romania, la anul, o sa fie de sarbatori. Insa pe vara, cu siguranta ca vom merge si pe altundeva…

Leave a Reply

