IBXL

dIn BruXelLes

Ce va face sa va simtiti acasa?

Va propun un StoarceCreieri: ce marci strabat barierele culturale dintre latino-slavi, americani, europeni si anglosaxofoni ori africani?
….
Coca Cola
McDonalds
pizza
…. (astept completari)
…. adica ce anume va face sa va simtiti confortabil atunci cand traiti/vizitati o alta tara?
Eu de exemplu am simtit o apropiere de casa cand, aflandu-ma in Maroc de doua saptamani, am trecut pe langa un McDonalds si am simtit mirosul cartofilor lor prajiti. Si nu sunt deloc un fan McDonalds. Sau vizitand piata de romani din Bruxelles, m-am simtit “in tara” cu maneaua in spate. Atentie, n-am zis acasa! Dar ma asteptam imediat sa treaca pe langa mine masini inmatriculate cu BV in fata.
Intelegeti ce zic?
Iar ultima senzatie de genul asta am avut-o luni, cand la masa cu colegii, vorbeam de seriale populare pe vremuri… Si ei povesteau de Feu de l’amour … si din povestea lor imi pare un subiect cunoscut, si le zic: Young and the restless? Ah, oui! Da domne, serialu tineretelor mele, la care ma uitam de la 4 la 4:10 ca sa adorm de dupa masa inainte sa ma apuc sa fac la meditatii… ‘Telegeti dumneavoastra de ce Victor Newman depaseste barierele teritoriale si inseamna la fel pentru mamele din Franta ca si pentru cele din Romania?
Punem deci Tanar si nelinistit pe lista si astept completari…

Single Post Navigation

19 thoughts on “Ce va face sa va simtiti acasa?

  1. Dacă-ți vine să crezi, ce m-a făcut să mă simt ca în țară, (doar că ăștia vorbeau altă limbariță) a fost birocrația: la biroul X : ai nevoie de un timbru, la biroul Y (în colțul opus al orașului): “nu noi, biroul Z”.
    Culinar, când am descoperit la un algerian (să-l ajute Cel de Sus) brânză de vacă sau vacă+capră, oricum o chestie care aducea a telemea .
    Salve don Cristi și aveți grijă de voi 🙂

    • Cristi on said:

      Salve don Tiberio si An Nou fericit!
      Imi amintesc si acum de cat de entuziasmat erai de branza romaneasca pe care ai gasit-o in piata aia imensa de marocani… You cheesy guy you!

    • Brutus on said:

      Foarte curios, dar un pic mai la deal, nu prea se intampla asa ceva. Adica sunt cat se poate de eficiente si functionale institutiile cu birou pentru clienti… Aici daca stai, existi, folosesti banii statului, trebuie sa returnezi servicii de super-calitate, altfel suedezul platitor te linseaza 🙂

      • Cristi on said:

        Nici la francezi ori la belji nu e treaba treaba… Aici sunt aceleasi bancuri cu functionarii de la posta ca si in Romania: “Doi functionari, de dupa tejghea: I-ote draga ce lunga e coada… Da, cred ca o sa ma duc sa imi fac o cafea … “:)

  2. Brutus on said:

    M-am gandit de aseara de cand ti-am citit postul si tot incerc sa gasesc ceva, dar e foarte greu. Din fericire, tara-adoptiva este atat de diferita de tara-mama incat nu regasesc nimic care sa ma duca cu gandul la ro sau latino-balcanismul unde am crescut. M-am gandit initial la cersetorii din centru, pe care nu ii vad chiar in fiecare zi dar care imi aduc aminte de aia din colt de la Unirea…

    McDonalds, Coca Cola, pizza si alte branduri din astea nu cred ca sunt exemple asa bune avand in vedere ca ele sunt peste tot in lumea asta. Nici macar nu poti sa le mai asociezi cu tara lor de provenienta. Din fericire manele nu am mai auzit de cand m-am mutat aici, pe strada, in masini, la semafor sau alte locuri publice, claxoane nu prea auzi, adica deloc, nici telenovele nu avem (noi prindem putine posturi), restaurante sau magazine romanesti nu avem in oras, mizerie din aia mizerabila, dupa ploi sau ninsori nu avem… acum realizez ca parca as fi in alta lume 🙂 ceea ce ma bucura nespus!

    Iar cand sunt turist prin alte locuri, dau ignore la chestii care aduc a romanism si incerc sa descopar chestii noi specifice locului unde ma aflu, deci nu am nimic in minte acum, dar revin daca apare ceva 🙂

    Sorry, dar nu prea am fost de folos la “stoarcerea” asta 😀

    • Cristi on said:

      Ehe… dar ai grija, nu am spus neaparat ca acasa trebuie sa fie “eterna si fascinanta”. Ci senzatia de bine de la tine din bucataria de la Medias.
      In plus, globalizarea (prin Coca Cola si Big Mac – care cica a devenit indice economic) chiar asta isi are scopul… sa te faca sa zici… a uite, o sa iau Coca Cola ca e ceea ce beam si acasa (desi sincer, e diferita in SUA de cea din Romania si de cea din Maroc)
      Deci tu esti straina unde esti, am inteles … (si-acum o sa se aprinda…)

      • Brutus on said:

        Io credeam ca te referi la ceva din jurul nostru, ceva ce vedem/intalnim pe strada, TV, magazin etc. Si acolo ziceam ca nu gasesc mai nimic, dar asta e un lucru fff bun!

        Senzatia de bine din bucataria de la Medias, mi-o creez io singura cu mijloacele din dotare 😀 si cu mama la telefon sau pe mess. Dar asta necesita ceva munca avand in vedere ca nu prea gasesc nimic de-a gata (nici macar fasolea nu are acelasi gust ca cea din ro :))) ). Daca ne gandim asa, coliva (pe care mi-o fac io singura!!) e ceea ce ma duce cu gandul in ro si pe Vali, borsul pe care in curand sper sa-l facem 😀 Asa e mai bine?

        Nu am inteles cine, ce aprinde….

      • Cristi on said:

        E bun, deci am gasit totusi borsul si coliva 🙂

  3. simona on said:

    Finii lui mama, dupa stat 10 zile in China, au fost in al noulea cer cand au mancat ciorba de fasole intr-un restaurant arabesc.

  4. mar on said:

    In general magazinele turcesti unde gasesc tot felul de subproduse ca de acasa (gen biscuiti Biskrem).

    In Muntenegru (parca), am avut insa parte de o surpriza mult mai placuta intr-o benzinarie unde am gasittoate produsele copilariei mele ale caror reclame le urmaream cu deosebit interes (boni-bon, topik, topi-top etc). M-am simtit genial si am avut impresia ca am redevenit copil.

    aaa, si imi place deosebit de mult sa merg pe strazile inzapezite (de obicei cand plimb cainii) si sa simt mirosul de lemne arse in semineu. Imi aduc aminte de primaverile petrecute in casa de la tara si de bunica facand focul in soba.

  5. C.G on said:

    Daca venii vorba de bariere culturale….azi vorbeam cu un cap mare si cu pretentii,despre diferite sisteme care ar trebuii implementate si care ar putea functiona cu succes si la noi dupa ce s-a demonstrat ca si-au facut treaba in alte tari si continente…ei…trebuie sa spun ca mi-am cam furato spunandu-mi parerea in plen!!Nu prea cred ca m-ar face McDonalds sa simt ceva legat de casa, decat daca ar avea in menu ciorba de burta….cum nu cred ca am revolutiona sistemul romanesc daca am adopta ceva strain felului nostru de a ”fii”!

    • mar on said:

      adevarul e ca am stat sa ma gandesc si am ajuns la concluzia ca nici pe mine McDonalds (si adaug eu Coca Cola) nu ma fac sa ma simt ca acasa. Ba din contra.
      In primul rand Coca-Cola are peste tot un alt gust, mult mai naspa decat cel deacasa.
      Iar restaurantele McDonalds mi se pare peste hotare niste locuri super depresive, si sincer evit sa intru in ele. In special in Amsterdam, sutn horror. Lumea grabita, (usor nesapalata-as adauga eu), inghesuiala…horror…nu stii cum sa iesi de acolo mai repede.
      Acelasi sentiment l-am simtit si cand am intrat de pilda in zara in periaoda de reduceri. Hainele aruncate pe jos, toata lumea se inghesuia peste tot. Am simtit ca sunt intr–o camera prin care tocmai a trecut un taifun. Nu se compara absolut deloc cu magazinele Zara din Romania unde lumea e calma, hainele sunt aranjate frumos etc.

    • Cristi on said:

      Sa adopti lucrurile bune care functioneaza in alte tari mi se pare o chestie inteligenta. Nu o sa calce McDonaldsu pe urma mancarii sanatoase ori a celei romanesti (desi in Maroc, de exemplu, fac un BigMac cu carne de oaie … ), dar mi-ar placea sa vad in Romania piste de biciclete, spalatorii de haine la tot pasul, sisteme de sanatate (subventii ca lumea, tickete “sport” cum au astia in Belgia – daca un tanar vrea sa faca sport, guvernul ii da o alocatie care sa ii plateasca sala…) Nu cred ca lucrurile astea stirbesc deloc din indentitate… Ba chiar te integreaza intr-o comunitate cu repere bune si trasate de multa vreme.

  6. Franck on said:

    Avand in vedere ca ma consider si eu Roman (imi permiteti??? :p) lucrurile pe care intalnesc si care fac sa ma simt “in tara”, sunt : limba romana care se aude des in Lyon (sunt 15000 de romani in aglomeratia lyonului), restaurantul din europa de est unde se manance sarmale moldovenesti (a Romaniei) foarte buni si gustosi, ciorbele si supe romanesti…. mmmmmmmm 🙂
    si sa ies la o bere sa stau de vorba cu prieteni romani care stau in lyon, sau care vin in vizita (Cristi, Marius, va mai astept :p)

    • Cristi on said:

      Cum adica daca permitem? Ne face onoare chiar, ba Franck! 🙂
      Hmmm.. suspect cum mancarea romaneasca atinge atat de adanc… Coliva, bors, ciorba de fasole, sarmale. 🙂 Gatim bine, domne, nu noi… Minunata tara avem, cladita pe gust de leustean (nu glumesc, leusteanu e de negasit pe unde am fost… Doar la magazinul romanesc de aici au un buchet de leustean langa casa de marcat.)

      • Franck on said:

        Dar ce i asta “Leustean”???

      • Cristi on said:

        :)) O planta foarte buna, sora cu telina (celeri in fr), care da gust ciorbelor romanesti. Leusteanul nu cred ca are traducere in franceza.

  7. noshoch on said:

    Eu am o chestie legata de mirosul de iarba uscata (fan) şi chiar balega de vaca :). Stand o perioada mare de timp la bunici şi ajutându-i pe la tot felul de treburi gospodăreşti, mirosurile astea mi-au rămas în minte ca mirosuri ce ţin de copilărie. Tot în aceeaşi categorie includ şi trosnetul lemnelor în foc.

Leave a Reply

