IBXL

dIn BruXelLes

Cum merge treaba de fapt

Voi vorbi azi despre munca, un subiect nu drag, dar foarte prezent.
Eu aici sunt programator, cu pretentii de consultant. Pretentiile sunt din partea sefului, dar le accept, pentru ca pe nisa mea (Microsoft Business Intelligence), sunt omu cu cea mai mare experienta din firma… Am avut in martie o intalnire la Paris cu un client pentru a propune o solutie pe chestia asta, a mers asa si asa, in final treaba s-a semnat dar prestatia mea a fost precara, “pentru ca nu m-am vandut cum trebuie”. Eu m-am dus acolo in calitate de programator cu experienta, care dadea raspunsuri la intrebari, si trebuia sa fiu un consultant gargaragiu care sa nu ii lase sa vorbeasca. Asta am inteles la sedinta de dupa acea intalnire dintre mine si director…
Trei luni mai tarziu ne-am reintors la client, intalnirea a mers sensibil mai bine, in plus stiam mai bine franceza decat acum patru luni… eu mai degajat si mai “consultant”, am reusit sa obtin o prelungire a contractului, directorul da din coada, toata lumea e fericita… the end…
Saptamana trecuta, un alt coleg, aceeasi poveste. Un tip timid, cu 5 ani de experienta pe felia lui, s-a dus la un client care l-a trimis dupa o zi cu un mail catre director ca se astepta la un expert, iar ceea ce au primit ei nu e nicidecum un expert. Intalnirile ulterioare au mers mai bine, pentru ca omul a avut timp sa se pregateasca pe infrastructura clientului si era deci mai in masura sa ofere solutii. Increderea i-a dat postura si deci omul a reusit sa isi exporte din cunostinte.
Ieri directorul ne-a oferit deci convingerea lui, cum ca a fis consultant e teatru. Chestie rece si superficiala. Un tip care e zero dar are un powerpoint cu culori frumoase si stie sa zica bancuri e mai valoros pe piata decat un tip bine pregatit care nu reuseste sa tina clientul cu mintea ocupata.
Ritmul face muzica, culorile conteaza…
Pentru ca putini sunt in masura sa te evalueze la prima impresie ca o persoana competenta daca tu incerci sa fii reflexiv si ganditor… Sa stii sa vinzi e una din cele mai utile calitati pe care le ai in viata… In multe domenii si multe sensuri, majoritatea necomerciale…
Imi aduc aminte, apropo de ce scriam mai devreme, de o carte citita (“Funky business”, scrisa de doi suedezi) in care era dat exemplul lui Steve Jobs (seful Apple) si prin extrapolare, al companiei Apple. La intalnirea de prezentare a unui produs, el nu a inceput sa descrie caracteristicile si performantele sistemului, el a zis simplu: “Avem niste butoane, de iti vine sa le lingi.” In plus, la prezentarea unui Ipod extrem de mic, tipul a inceput asa: “Mereu m-am intrebat la ce foloseste buzunarasul mic, de langa buzunarul blugilor.” Si a bagat IPodul in buzunar… Nimic deci despre caracteristici, totul despre senzorial…
Hai v-am pupat,

Cristian SCHIOPU
CPM Consultant
——————
SCOTLER
Rue Berthelot 106-108
BRUXELLES B-1190
Tel: +32 2 537 29 09

Single Post Navigation

5 thoughts on “Cum merge treaba de fapt

  1. emil3d on said:

    Interesantă povestea. Eu am lucrat vreo câțiva ani în Orange în magazin. Știam și cred că mai știu să vând în magazin ca nimeni altul. Ideea e că pentru a vinde în magazin trebuie să ai un mic mare lucru: clientul/posibilul client în magazin. Marea mea problemă e că nu știu foarte bine să-mi caut clienții noi. Pe teren sunt praf, nu am răbdarea necesară, dacă cineva m-a refuzat mă enervează să-l ofertez a doua oară..
    Ideea e că: depinde de ce fel de vânzător ești. Atunci când ai clientul deja cât de puțin interesat e mult mai ușor.
    Dar cum lucrurile în general evoluează eu zic că e bine. Simplul fapt că întreții un blog te ajută foarte mult în pregătirea limbajului și a abordărilor. Ți-aș propune să începi un blog în limba franceză și să fie pe teme de business, te-ar ajuta mult în dezvoltarea limbajului necesar abordării clienților în genul celor prezentați mai sus.

    • Cristi on said:

      Eu cand ma duc la un client este de obicei ca sa ii rezolv o necesitate. Deci e obligat sa ma asculte, ca eu detin solutia. Deci e “in magazinul meu”.
      Un blog in franceza pe teme de business… nu e deloc rea ideea si cu siguranta m-ar ajuta. Momentan o sa incep sa citesc carti/reviste in franceza… Dupa aia om mai vedea.

  2. Franck on said:

    nu stiu dace este aceas expresie in fr si in ro, dar aici, zicem asa : “l’important n’est pas d’être bon, mais de le faire croire”.
    incerc o traducerea : “important nu e sa fii bun, ci sa cred altii”…..
    Din mare pacate pentru cei care fac meseriile necomerciali pt ca sunt pasionati si buni la ce fac ei, dar nu au nimic din punct de vedere comercial….

  3. Dana Mil on said:

    Sa fii un vanzator bun e clar un atuu pe care trebuie sa il aiba oricine.Eu poate il am, dar cu siguranta nu mi l-am dezvoltat si fiind programator de 4 pereti nici nu am avut nevoie sa il scot la suprafata.Ei bine, ar trebui sa ma mai gandesc.Aveam un meeting cu ceva londonezi si un consultat danez mutat in Londra ; clientii erau acei londonezi si eu si consultantul eram producatorii.Londonezii ziceau ca sa mai fac aia si sa arate asa si pe dincolo si eu la toate intrebarile si propunerile lor eram de acord, ca dehh, e clientul si tre sa fie fericit.Cu cat ziceam eu mai mult da cu cat consultantul zicea ca sa vedem ,ca timpul si fondurile…si mi-am dat seama ca imi vindeam munca pe gratis practic.Am discutat pe urma cu consultantul, care stia ca nu am experienta in acest doemniu al vanzarilor si al negocierilor si imi spunea ca fiecare lucru in plus trebuie taxat, numeni nu lucreaza pe gratis.A avut dreptate!

    • Cristi on said:

      Corect, munca ta are o valoare. Daca nu ii taxezi inseamna ca nu faci mare lucru deci nu merita sa plateasca…

Leave a Reply

