IBXL

dIn BruXelLes

Yes, we Cannes

Azi am plecat de la serviciu pe o ploaie pacatoasa si m-am dat jos la Cinematek, adica Muzeul de Cinematografie. M-au primit asa ud cum eram, oameni de treaba. Am lasat 3 euro la intrare (pretul unui film care a fost si scopul vizitei: La dolce vita, de Fellini) si am purces. Muzeul asta e nou renovat, ca stiu ca a fost mare tam-tam cand l-au redeschis. E un muzeu + cinema, 2 sali, care arata foarte de bine. In plus, o treaba de calitate: fara cipsuri, suc si popcorn. Acolo proiecteaza si filme mute si ma gandesc ca nu intri in sentiment pe muzica de crontanit de snacsuri.
Partea de muzeu consta intr-o istoriei a cinematografiei (obiecte si povesti), cum au inceput oameni sa proiecteze umbre pe perete (indienii si chinezii) si cum au continuat apoi pana la fratii Lumiere si Edison care au venit foarte aproape de ceea ce vedem downloadam noi azi de pe torenti si alte fenomene. Am dat chiar si la manivela la un cinetoscop de-ala unde prin plasarea unei poze dupa cealalta, foarte rapid, ai impresia de miscare. Tu pui ochiu la un vizor si dai de maneta. Cand te doare, bagi publicitate si schimbi mana 🙂
Tot in partea de muzeu si renovare intra si o evidenta pe computer a unor filme ce au in comun tarisoara asta aparent palida, dar consistenta. Si ma refer ca te pui la calculator, iti pui castile si selectezi in functie de categorie un film pe care il poti si vedea. Eu m-am uitat la un scurtmetraj de animatie care a luat premiul de la Cannes acum ceva vreme si am râs tare de tot, unde mai pui ca era si al naibii de inteligent. Am mai vazut un film de prin 1900 toamna, de cand se reconstruiau strazile din Bruxelles ca sa se faca metrouri si tunele. Filmul era o satira facuta ca TeleEnciclopedia, vizavi de santierul care era pe atunci orasul asta: ex. “numit si mica Venetie, Bruxellesul e strabatut de canale” si erau de fapt santurile de la sapaturi in care se acumulase apa de la ploaie… si tot asa.
Intr-o camaruta mica se proiecteaza biografii sau interviuri cu oameni de soi. Eu am stat sa ma uit la un interviu cu regizorul Elia Kazan, de care eu nu stiam nimic. El e in spatele filmelor ca “Un tramvai numit dorinta”, “Moartea unui comis voiajor”, “Splendoare in iarba”, “La Rasarit de Eden”. Adica filmele tari de prin anii ’50 – ’60 de care poate doar am auzit, unele proverbiale (eu tot foloseam expresia splendoare in iarba si credeam ca e romaneasca) si nu le-am vazut. Ei o sa le proiecteze toata saptamana viitoare si la cateva oi merge si eu. Saptamanile viitoare urmeaza Costa Gavras si Pedro Almodovar. Sa traiasca!
Asa… si am ajuns si la filmul pentru care am facut pana la urma vizita. Am avut prea mari asteptari poate si in capul meu, credeam ca e ceva din “La vita e bella” care a luat Oscaru acum cativa ani, un film excelent, plin de viata si optimism. E, “La dolce vita” e despre viata decadenta a Romei anilor 50-60, si la un moment dat, io am inceput sa ma uit la ceas si sa cred ca Fellini i-a urât tare de tot pe compatrioti. Apoi filmul s-a mai redresat, dar la un moment dat a devenit prea lung. Tipa de la un scaun distanta de mine a pus capul pe scaunul de langa noi, pana la un moment dat cand cineva (din film) a facut un zgomot si ea a redevenit verticala. Apoi a mai durat juma de ora si gata. Nu mi-a placut. Nu a fost pe stilul meu, un soi de zgomot de film, care te zgarie si totusi nu iti lasa nici un gust… Daca il priveam acasa il opream dupa juma de ora. A durat 3 ore.
Am prins apoi ultimul tramvai (12:10 sa le dea Allah sanatate) si am ajuns acasa, cu pareri de bine din prima parte povestita mai sus.
Ca fapt divers, citeam intr-o brosurica de-a lor ca inainte sa se infiinteze festivalul de la Cannes, era in discutie ca festivalul suprem european de film sa se tina in Ostende (care e Mamaia belgiana), statiune la Marea Nordului. Dar au intervenit fratii Lumiere (originari de prin sudul Frantei) si a ramas oraselul de pe coasta de Azur. Asa li s-a furat inca o data beljilor inca o steluta… Titlul articolasului ala era si titlul post-ului meu.

Single Post Navigation

Leave a Reply

