IBXL

dIn BruXelLes

Orasul

Plimbare lunga am mai tras si azi. M-am trezit de dimineata (11h) cu o surpriza placuta. Lumina afara … soare frumos, cer albastru. Asa ca n-am mai tras de perna, mi-am luat aparatul foto si am taiat-o pe strazi.
Se zice ca Bruxelles-ul nu-i un oras frumos. Nici nu prea are cum sa para frumos, in permanenta lumina gri de nor si ploaie. Dar si cand e soare, parca e soare pentru tot cat n-a fost pana atunci. Ieri stateam de vorba (englezeasca) cu o unguroaica si o intrebam eu daca ii place aici. Raspunsul ei, simplu dar ferm: Bruxellu’ e urat, dar iubesc oamenii din el. Se referea la cele 27 de tari cu care ea are treaba (lucreaza la Comisia EU). Imi imaginez ca sa trebuiasca sa schimbi trei limbi intr-o zi iti da o senzatie de spatiu larg.
Tot azi, cum ma plimbam eu, ajungand si in centru, dau de o excursie de copii, cu o doamna-ghid care mi-a atras atentia prin ce povestea ea acolo si m-am lipit si eu de ei. Zicea ea multe chestii interesante acolo, dar ce mi-a placut, zicea ca la un moment dat, in oras au inceput sa fie distruse toate vestigiile si monumentele istorice. Asta de multe ori si ca sa faca loc retelei de transport in comun. Acum, garile principale din Bruxelles, de Nord si de Sud, sunt legate de o sosea principala URATA… asta e vorba ei… si citand-o in continuare, zicea ea foarte simpatic ca Bruxellesul are tot ceea ce un oras n-ar trebui sa aiba. E profunda treaba.. Am priceput un pic ce vrea sa zica, dar nu de-a binelea. O sa incerc sa inteleg pana la urma.
Ce imi place in Bruxelles… ca dincolo de orice colt de strada dai de un locsor (bar, magazin, casa) care are ceva special. Am ajuns azi intr-un cartier aproape de serviciul meu, pe unde se zice ca ar fi multa animatie pentru ca sunt multe baruri. Cartierul se numeste Saint Gilles. Cand am ajuns eu pe la ora 1, oamenii tocmai isi strangeau tarabele pentru ca sambata se face o piata cu de toate pe strazile principale ale cartierului. Am dat de barulete faine (le-am vazut doar pe dinafara), restaurante portugheze foarte multe, saloane marocane, un magazin polonez, unul camerunez, cateva spaniole si unul numit Casa Romaneasca (inchis cand am fost eu), dar o sa mai trec pe acolo… Prin geam am vazut niste vin de Cotnari. Cred ca s-a inteles ideea.
Am simtit azi orasul ca un zid compus din caramizi de texturi si culori diferite, toate vii. Doar la mine pe strada, cum coboram dinspre o statie de autobuz citeam pe casele de pana la a mea numele de pe casutele postale. Nume arabesti, italienesti, frantuzesti, poloneze (banuiesc… erau multi de W si Z in numele omului), iar in final, apoteotic, un nume mioritic de Câlnau… Sa traiasca!
Si tot in aceeasi idee, azi ma uitam un autobuz cum un nene indian era sa cada, in timp ce doua tanti din America de Sud sporovaiau, printre capete infasurate in esarfe arabesti si un roman, adica io care se uita la peisajul asta. Vorba lui Franck, “nu stiu daca am vazut vreun belgian cat am stat, doua zile, in Bruxelles”.

Dar cred ca tocmai asta are orasul asta… o rata asa de mare de imigranti, incat e neobisnuit sa fii intolerant si rece fata de tocanita asta de popoare.

Inchei cu o povestioara pe care am vrut s-o dau mai departe. Eram azi intr-un soi de terasa acoperita si cautam o buda. Vad semnul cu un baiat si o fata… bucurie mare, cobor scarile, dau de un miros specific, iar la intrare o doamna in pauza de masa care avea fata ingropata intr-un sandvis. Era portareasa de la toaleta. Ma vede, inghite si imi cere 30 de centi. Acum intrebarea mea e: se cuvine sa ii zic pofta buna? Am trecut peste dilema asta si mi-am cautat o cabina. Intre timp, un domn iese, e interpelat (cu s’il vous plait) de doamna portareasa, semn ca nu platise. Omul, in engleza: Oh, do I have to pay? … We don’t have to pay in America. … si râde, dar plateste…

Single Post Navigation

One thought on “Orasul

  1. Cricu on said:

    Cricone, si io am fost asta seara pentru prima data in pasajul de la Universitate. Chiar arata fain. Sa speram ca se pastreaza. Si trebuia sa ud si io tramdafiru. Si, ca sa vezi, aufacut astia si bude, care culmea sunt si curate (pe bune). Iar pe usa scria mare sa vada toata lumea: FARA PLATA. Deci suntem ca la americani :))

Leave a Reply

